Influencer to nic nowego. Zawód stary jak świat, choć wcześniej określano go mianem lidera opinii. Ze współpracy z influencerami możemy wynieść naprawdę sporo korzyści. Jak wybrać influencera do współpracy z hotelem i nie zagubić się w gąszczu próśb e-mail o darmowy pobyt w hotelu?
Zacznijmy od początku. Kim jest influencer? Słownik Języka Polskiego podaje, że jest to osoba, która swoją popularność zdobyła w internecie, a dzięki swoim działaniom ma wpływ na opinie swoich widzów oraz czytelników, na ich światopogląd i gust. Choć kluczowe tu jest słowo internet, to do worka z influencerami często wrzuca się celebrytów, aktorów i polityków, którzy zyskali rozgłos dzięki tradycyjnym mediom.
Jedni z chęcią korzystają z pomocy influencerów w promocji marki hotelu, inni mają ich już serdecznie dość. Przykład: konflikt Elle Darby i hotelu w Dublinie.
Złotnik z USA wzorowym liderem opinii
Jedno jest pewne, dobrze dobrany influencer i rzesza jego odbiorców mogą przynieść nam spore korzyści. Jakimi cechami powinien odznaczać się influencer, żeby marka hotelu na tym zyskała? Podpowiedzią, niech będzie krótka historia o złotniku, który wsławił się w walce o niepodległość Stanów Zjednoczonych.
Jest rok 1775, lada dzień wybuchnie pierwsza walka o niepodległość Stanów Zjednoczonych, złotnik Paul Revere dowiaduje się o planowanym ataku Anglików. Razem z garbarzem Williamem Dawesem postanawia ostrzec miasta i wioski wokół Bostonu o zamiarach Brytyjczyków. Rozdzielają się, wsiadają na konie i z informacją o rychłej napaści pukają od drzwi do drzwi prosząc o rozesłanie wieści dalej.
Jeźdźców było dwóch, jednak do historii przeszedł tylko Paul Revere. Pomimo, że jechali z taką samą misją, odwiedzili tyle samo miejscowości, to jednak Dawes nie zmobilizował tyle osób do działania, co Revere. Miasta, które odwiedził złotnik pokazały Anglikom, gdzie raki zimują. Miejscowości, które odwiedził garbarz były nieprzygotowane do oporu. Dlaczego tak się stało? Przekaz historyczny mówi o tym, że Paul Revere potrafił zjednywać sobie ludzi i był przy tym bardzo towarzyski. Udzielał się w wielu środowiskach: loży masońskiej i elitarnych klubach. Łowił ryby, grywał w karty, chodził do teatru i pubów. Był w swoim środowisku poważany. I już przed wydarzeniami z roku 1775 wśród amerykańskich kolonistów doceniany za jego antybrytyjskie nastawienie. W skrócie, znał dużo ludzi i wiedział do kogo ma iść. Tego samego nie można powiedzieć o jego kompanie, Dawesie.
Współpraca z influencerem – od czego zacząć?
Jak w takim razie w swoim otoczeniu znaleźć influencera na wzór złotnika z USA? Oto kilka życiowych podpowiedzi, którymi kieruję się tworząc działania i strategie komunikacji marki z otoczeniem.
1. Jaki jest cel współpracy hotelu z influencerem? Otwieracie nowy obiekt i chcecie zbudować rozpoznawalność? Zależy Wam na tym, by ukazać walory turystyczne miejscowości? A może pokazać swój obiekt, jako doskonałe miejsce na zorganizowanie konferencji? Jeszcze przed poszukiwaniami lidera opinii warto odpowiedzieć sobie na te pytania.
Bez jasno wytyczonego celu możecie działać chaotycznie i nie wykorzystać wszystkich szans na zaistnienie interakcji z potencjalnym gościem.
2. Kim są moi Goście i jak się z nimi chcę komunikować? Jakimi kanałami influencer komunikuje się ze swoimi fanami? I jakie tematy są wiodące? Moda, lifestyle, tematyka parentingowa? Zależy Wam na materiale video, który stworzy YouTuber? A może chcecie być obecni na instagramowych profilach liderów opinii? W każdym razie pamiętaj, żeby dostosować kanały i narzędzia komunikacji, do grupy swoich odbiorców. Jeżeli jeszcze jej nie zdefiniowałeś, zobacz, jak pomoże Ci w tym Mapa Podróży Gościa Hotelowego.
3. Czy się dogadamy? Czy Twój hotel i influencer macie wspólne wartości. Nie zawsze warto wybierać osoby, które są na czasie. I nie chodzi mi tu tylko o to, że VIP promuje tak wiele produktów, że w sumie widząc na ulicy billboard zauważamy głównie jego, a nie promowaną markę.
Czy nawiązując współpracę z Ewą Chodakowską trafiacie do swoich potencjalnych klientów? Piszę o tym, bo w momencie, gdy był boom na Ewę, często dostawałam informacje w briefie, że to właśnie „trenerkę wszystkich Polek” hotelarze widzą, jako osobę, z którą chcą budować świadomość marki. Pytanie, które wówczas zadawałam, to czy w hotelu macie salę do ćwiczeń czy serwujecie śniadania dla sportowców czy obok hotelu jest atrakcyjne miejsce do tego by aktywnie spędzić czas. I cóż, po trzech odpowiedziach na nie, szukaliśmy innego influencera. Bo czy fani Ewy (podzielający jej wartości) skorzystają z usług hotelu, który nie zagwarantuje realizacji ich pasji?
Na marginesie. Celebryci mają na swoim koncie również nieudane współprace. Jakiś czas temu Ewa Chodakowska została skrytykowana za promowanie antyperspirantu marki Addidas, który miał chronić od potu przez 72 godziny! W mediach szybko pojawiły się komentarze zdziwienia, że osoba promująca zdrowy styl życia, sport i zdrowe jedzenie, promuje coś co z pewnością nie jest zdrowe.
Pomyśl więc, czy marka Twojego hotelu i influencer mają wspólne punkty styku?
4. Czy hotel zyska na współpracy z influencerem i zrealizuje swój cel? To pytanie o wzajemne oczekiwania i o finanse. Załóżmy, że chcemy pozyskać ambasadora/lidera opinii do zbudowanie rozpoznawalności marki, zależy nam na znanej nie tylko z internetu osobie. Jednak budżetu nie rozciągniemy. Moja propozycja zawsze jest w takiej sytuacji taka sama: nie wydaj na jedną akcję, jeden billboard wszystkich funduszy. Postaw na dłuższą współpracę z kimś bardziej zaangażowanym w promocję marki Twojego hotelu. Niech to będzie osoba, która da wiedzę, wsparcie i będzie miała wystarczająco dużo czasu, by w Twoim hotelu być częściej niż dwa razy w roku. Dobry przykład to współpraca pomiędzy Bacówka Radawa & SPA z Agnieszką Hyży.
Współpraca z influencerem – jak to robią inni?
Ciekawym przykładem współpracy influencera z marką hotelową jest kampania marki Moxy. Wspólnie z YouTuberką Taryn Southern stworzyli serię filmów „Do Not Disturb”. Ważnym krokiem było również przekazanie influencerom hotelowego konta na Snapchacie i zachęcenie ich do dzielenia się video z podróżami do Berlina, Seulu, Dubaju i Nowego Jorku. I tym samym promocji programu.
Tymczasowe przekazywanie kont do social mediów influencerom jest też coraz częściej spotykane na naszym podwórku. Tym bardziej, zanim oddasz w czyjeś ręce Twoją hotelową markę zastanów się nad powyższymi pytania.
TIP: Przed przystąpieniem do współpracy zapytaj influencera o umowy, jakimi jest związany. Upewnij się, że umowa z inną marką nie wpłynie niekorzystnie na Twój hotel.