Czy wiecie, że najpopularniejszym komunikatorem na świecie jest WhatsApp? I już dziś możecie go wykorzystywać do komunikacji z gościem, promocji hotelu i sprzedaży. 

 

WhatsApp to jedna z najchętniej ściąganych aplikacji na smartfona. Na całym świecie korzysta z niego już 1,5 miliarda użytkowników. Choć w Polsce nie jest tak popularna jak Messenger, to jednak coraz więcej osób przekonuje się do tego prostego i intuicyjnego komunikatora. Według badań PBI/Gemius korzystać może z niego 4,5 miliona Polaków miesięcznie.
Co ważne: jeszcze niewiele marek stosuje WhatsAppa w komunikacji z klientem. Warto to wykorzystać!

 

statystyki media społecznościowe w Polsce 2017 ranking

 

WhatsApp Business – jak to działa?

 

WhatsApp jest aplikacją mobilną, choć można korzystać z niego za pośrednictwem strony internetowej.  Dużą zaletą WhatsAppa jest czytelny interfejs i prosta obsługa, która ułatwia prowadzenie rozmów. Aplikacja umożliwia wysyłanie zdjęć, plików dźwiękowych i video. Nie zdziwię Was pewnie, jeżeli napiszę, że WhatsApp należy do Marka Zuckerberga, który kilka lat temu przejął go za 19 miliardów dolarów. Aplikacja jest bezpłatna, a od niedawna działa już dedykowana wersja dla przedsiębiorców WhatsApp Bussines. Na razie komunikator jest wolny od reklam, ale być może zmieni się to już w przyszłym roku, trwają bowiem testy w tym temacie.

WhatsApp Bussines daje prostą możliwość komunikacji z gościem. Instalując aplikację tworzysz profil firmowy hotelu. Możesz dodać zdjęcie i podstawowe dane. Dużym plusem jest to, że można ustawić automatyczną odpowiedź. Przecież niekoniecznie musisz odpowiadać na pytanie gościa o godzinie czwartej nad ranem 😉 Jest też opcja ustawienia szybkich odpowiedzi. Osobom, z którymi rozmawiamy możemy przydzielać etykiety. W ten sposób tworzymy grupy, które będą np. zainteresowane ofertami weekendowymi albo promocjami w SPA.

Instalując aplikację na smartfonie trzeba pamiętać, że zostanie przypisana do numeru telefonu. Na ten moment nie można oddzielić konta indywidualnego od firmowego. Jeden numer telefonu to jedno konto, albo biznesowe albo indywidualne.

 

Dlaczego warto mieć hotelowego WhatsAppa?

 

Zastanów się, jak włączyć WhatsAppa do działań komunikacyjnych firmy. Niech nie będzie oderwanym od reszty narzędziem. Korzystanie z WhatsAppa to z pewnością kolejny punkt styku w podróży gościa Twojego hotelu. Jakie będą jego doświadczenia? Wywołasz u niego efekt WOW?

Jedno jest pewne, ten komunikator zyskuje coraz większą popularność w Polsce. Nie obciąża systemu tak jak np. Messenger. Jest prosty w obsłudze, dzięki czemu przekonują się do niego również osoby starsze.

Ponadto WhatsApp umożliwia personalizowaną i kameralną komunikację (o ile nie przesadzimy z chatbotami) 😉  Możesz przesyłać tekst, zdjęcia, wiadomości dźwiękowe, dokumenty, a nawet wysłać zbłąkanym gościom położenie swojego obiektu. I co ważne, tą drogą też możesz sprzedawać, przesyłając linki do rezerwacji na twojej stronie.

Z iloma markami na WhatsAppie się komunikujesz? No właśnie. Myślę, że większość odpowiedzi będzie bliska zeru! Komunikacja z klientem na WhatsAppie to rzadkość. Wykorzystaj to i bądź pierwszy!

 

Jak gość dowie się o tym, że masz WhatsAppa?

 

Krótko – trzeba go poinformować 😉 Możesz to zrobić albo za pośrednictwem strony internetowej albo w wiadomości e-mail i w postach w mediach społecznościowych. Zachęć go, do kliknięcia w button bądź bezpośrednio do dodania numeru telefonu w aplikacji.

Możesz stworzyć krótki link tzw. Click to Chat, zgodnie ze wzorem https://wa.me/<48twojnumer> podając numer kierunkowy bez zer czy dodatkowych znaków.

W internecie dostępne są również przyciski, widgety czy wtyczki, które mogą być zajawką do rozpoczęcia komunikacji. Dużo możliwości oferują też startupy specjalizujące się w chatbotach np. WhatsHelp czy Messenger People. O tym jednak przy innej okazji.

 

WhatsApp – jak go wykorzystać do komunikacji z gościem hotelowym?

 

Jeszcze przed przybyciem do hotelu, gość za pośrednictwem WhatsAppa może obserwować Twoje oferty, zadać pytanie i oczekiwać dość szybkiej odpowiedzi 😉 Podczas pobytu pewnie pojawi się pytanie o godziny otwarcia basenu, możliwość rezerwacji zabiegu w SPA czy po prostu prośba o hasło do WIFI. WhatsApp ułatwia również kontakt z gościem, gdy ten opuści już mury twojego hotelu. Taka relacja może procentować, następnym razem do zrobienia rezerwacji gość wykorzysta WhatsAppa. Możesz również przesyłać oferty z promocjami do grup bądź linki do swojego bloga hotelowego.

whatsapp w hotelu

Źródło: www.tripadvisor.com

Musimy zdawać sobie sprawę, że sam WhatsAPP Bussines na ten moment nie jest zbyt zaawansowany. Ma służyć do prostej komunikacji. Jeżeli więc, chcemy rozwinąć jego możliwości (np. dodać listę najczęściej zadawanych pytań) trzeba skorzystać z chatbota, czyli dodatkowego oprogramowania.

Ważne jest to, żeby wszystkie kanały komunikacji, jakimi się posługujesz „kleiły się” ze sobą ;). Jako element świeżości i zaskoczenia dobrze będzie przeprowadzić kampanię za pośrednictwem tej aplikacji już teraz. Za rok czy dwa lata – to będzie już norma.

Całkiem niedawno Allegro ogłosiło, że udostępnia oficjalny kanał do komunikacji przez WhatsAppa. Klienci i sprzedawcy mogą również tą drogą rozmawiać z obsługą serwisu, prosić o wsparcie w zakupach i w sprzedaży, czy pytać o aktualne promocje. Linie lotnicze KLM oraz Hellmann’s też wykorzystały WhatsAppa do komunikacji i akcji promocyjnej.

Jedno jest pewne. WhatsApp zyskuje coraz więcej użytkowników. Tym samym staje się narzędziem do komunikacji i promocji dla marek. Jak to wykorzystasz?

Chętnych do zgłębienia tematu zapraszam do kontaktu przez WhatsAppa Markowegohotelu 😉 lub poprzez zakładkę Współpraca.