Zastanawiasz się, jak dotrzeć do nowych gości? Jak pozyskać gościa bez nachalnej reklamy, na którą jesteśmy wyczuleni? A przede wszystkim, w jaki sposób utrzymać kontakt z lojalnym gościem hotelowym? Spójrz, jakie rozwiązania oferuje marketing treści, czyli content marketing.
Content marketing inaczej nazywany jest marketingiem treści. Wyjaśnię w tym miejscu, że treść rozumiemy bardzo szeroko, nie tylko o pisanie tekstów nam chodzi. Obok słowa pisanego w jednym rzędzie ustawią się też grafiki, publikacje i video. Skąd bierze się tak duża popularność content marketingu w ostatnim czasie? Gdzie indziej, jak nie w internecie szukamy informacji. Dzieląc się z kolei swoją wiedzą, pozycjonujemy się na specjalistów w danej branży. I ostatni powód – algorytmy Google! A konkretnie „Panda” zmusza właścicieli stron do pisania wartościowych tekstów. Promując te oryginalne, a w odmęty internetu spycha krótkie i zduplikowane artykuły.
Content marketing, czyli marketing treści dla hotelu – od czego zacząć?
Wiem, że słowo strategia niejedną osobę przyprawia o zawrót głowy. W natłoku codziennych obowiązków, tworzenie kolejnej strategii content marketingu może być przytłaczające. W każdym razie nie ma bata. Mam nadzieję, że te kilka pytań przybliży Cię do odpowiedzi na pytanie: jaki content marketing chcesz tworzyć w komunikacji marki hotelu.
1. Kim jest Twój gość hotelowy? Jakie treści preferuje? Czy to fan YouTuba? Czy może człowiek, którego młodość nie była obciążona informatyzacją i jedną z jego ulubionych form rozrywki jest książka, a nie czytnik Kindle?
2. Jakie cele chcesz osiągnąć? Chcesz poszerzyć bazę subskrybentów? Zwiększyć liczbę wejść na bloga? A może skuteczniej sprzedawać usługi dla biznesu? Tu warto też zadać sobie pytanie. Jak chcesz zarobić na treściach, które tworzysz? Liczbę pobrań e-booka ze strony internetowej można zmierzyć. Dzięki specjalnie generowanym kodom można również mierzyć np. liczbę transakcji za pośrednictwem stworzonego content. Nie wszystkie działania można przełożyć na złotówki, ale dużą jej część już tak. Pomyśl jak.
3. Na jaki temat będziesz tworzyć content? Przykład. Jeżeli Twój hotel jest mocno nastawiony na ekotrendy to pisanie tekstów na ten temat będzie oczywiste. Jednak, jeżeli jesteś hotelem miejskim, a trawę widzisz u siebie jedynie w parku, do którego musisz przejść się przez tłoczną ulicę. To odpuść ten temat.
4. Jakie doświadczenia u twojego obecnego i przyszłego gościa ma tworzyć marketing treści?
5. Jaki masz pomysł na promocję treści, które stworzysz? Wyślesz newsletter? Opublikujesz video w mediach społecznościowych i dodatkowo skorzystasz z płatnej reklamy? Pamiętaj, że bardzo istotna w content marketingu jest regularna publikacja materiałów i stworzenie takiego zainteresowania, że internauci sami będą wracać po więcej.
6. W jaki sposób będziesz analizować efekty swojej content marketingowej pracy? Jednymi z prostszych rozwiązań jest Google Analytics oraz Google Search Console.
Marketing treści to nie tylko pisanie tekstów na stronę hotelu
Oczywiście planując działania content marketingowe na początku musimy odpowiedzieć na pytanie, z jakich narzędzi skorzystamy, żeby nawiązać komunikację z naszą grupą? Być może najprościej będzie zacząć od stworzenia i prowadzenia bloga. Pamiętaj jednak, by wcześniej przemyśleć całą koncepcję. Jaka tematyka, jak często będziesz pisać treści, jak je rozpowszechniać. Jaką wartość dasz? Warto również zerknąć choćby do podstaw SEO lub poprosić o pomoc osobę w tym temacie kompetentną.
Kiedy ostatnio robiłeś audyt treści na stronie internetowej? Sprawdź, które strony generują większy ruch i wykorzystaj to do dalszego przekierowania. Dopisz coś istotnego na stronie, daj link, a może dodaj atrakcyjną infografikę. Pamiętaj, że internauci doceniają autorskie grafiki. Stwórz dedykowaną infografikę dla hotelu, zamiast kupować fotografię z banku zdjęć. Sprawdź również jak wygląda kwestia optymalizacji Twojej strony www – PageSpeed Insights.
Chcesz zwiększyć widoczność marki hotelu? Wykorzystaj video content marketing. Nagrywaj długie i krótkie filmy. Wykorzystaj możliwości, które dają media społecznościowe: Instagram TV, relacje i transmisje na żywo na Facebooku.
Dla bardziej zaawansowanych polecam stworzenie hotelowego wydawnictwa, czyli zespołu pracowników, który na barki weźmie temat custom publishingu. Drukowany magazyn jest wyznacznikiem pewnego prestiżu. Jest elementem budowania marki oraz wspierania lojalności u gości hotelowych.
Content marketing w 2020 roku
Można powiedzieć, że branża content marketingowa nie odczuła kryzysu związanego z pandemią COVID-19. Dużo działań i tym samym budżetów przeniosło się do internetu. A nie da się ukryć, że content marketing wspiera działania promocyjne i sprzedażowe w internecie.
Według badania International Content Marketing Forum zrealizowanego w 9 krajach europejskich na grupie 517 dyrektorów marketingu, na content marketing wydano 13 mld euro!
W Polsce działania content marketingowe stanowiły 65-83% całości budżetu. Jak podaje interaktywnie.com, polskie firmy najwięcej wydają na promocję (30%), produkcję (26%) i dystrybucję contentu (22%). Pozostała część budżetu to wydatki na strategię i pomiar skuteczności działań.
Trendem, który utrzymuje się w ostatnim czasie, jest wzrost znaczenia social mediów (Facebook, LinkedIn, Instagram, YouTube i Twitter) w dystrybucji treści. Bolączką jest z pewnością słabe monitorowanie efektywności działań, bo jak pokazały badania, nawet co druga firma nie analizuje działań w tym obszarze.
Podsumowanie
Content marketing to temat rzeka. Pierwsze kroki pewnie już za Tobą. Warto podchodzić do marketingu treści w sposób świadomy. Co to znaczy? Mieć plan oraz wiedzieć, jakie efekty chcesz osiągnąć! Wówczas są większe szanse, że teksty, obrazy i video, które tworzysz przyniosą efekty również biznesowe.