Jak zwiększyć liczbę rezerwacji w obiekcie hotelowym?

Jak skutecznie zwiększyć obłożenie hotelu? Co zrobić, by mieć więcej rezerwacji? To pytania, które większość hotelarzy zadaje sobie niemal codziennie.

Co znajdziesz w tym artykule?
Jak zwiększyć liczbę rezerwacji w obiekcie hotelowym za sprawą:

„Panta rhei”, czyli heraklitejskie „wszystko płynie” w ostatnich czasach nabiera jeszcze bardziej dosadnego znaczenia. Po okresie względnej stabilizacji oraz rozwoju, nadeszły niepewne czasy związane z pandemią, konfliktami w regionie oraz wysoką inflacją, a także nasilającymi się zmianami klimatu. To wszystko wpłynęło na rynek turystyczny i hotelowy nie tylko w Polsce. Wielu hotelarzy zadaje sobie pytanie: jak zwiększyć liczbę rezerwacji w swoim obiekcie hotelowym?

Nasza nowa codzienność wpłynęła na to, że z większą uwagą patrzymy na stan naszego portfela, nasze decyzje zakupowe są ekstensywne (częściej porównujemy ceny i oferty w wielu kanałach sprzedaży) a nasze wyjazdy urlopowe są bardziej spontaniczne i uzależnione od aktualnej pogody. Nasi goście rzadziej robią rezerwacje z dużym wyprzedzeniem, często rezerwując pobyt na 5-7 dni przed przyjazdem. Zostają też u nas znacznie krócej. Przeważają pobyty na 3-4 noce.

Jak w takim razie dostosować się do nowej codzienności i zwiększyć obłożenie w obiekcie?

Jak zwiększyć liczbę rezerwacji przy pomocy sprawnej strony www

Własne kanały sprzedaży to oczywiście podstawa. A jednym z najważniejszych jest skuteczna strona internetowa hotelu, czyli m.in.: zbudowana w sposób przemyślany, intuicyjna, zoptymalizowana pod kątem szybkości działania. Strony hoteli rzadko kiedy bywają jednak dobrze zoptymalizowane pod kątem seo i sprzedaży. Widzę to, przeprowadzając audyty stron dla hotelarzy. Ładne zdjęcia, filmy i silnik rezerwacji to zdecydowanie za mało, żeby przyciągnąć gości i wyróżnić się na tle konkurencji, zwłaszcza, że wiele www budowana jest na tych samych szablonach. To wcale nie pomaga zwiększyć widoczności strony internetowej hotelu, a tym samym pozyskać nowych gości.

Jeśli masz już stronę www i widzisz, że nie działa tak jak powinna zacznij od przeprowadzenia audytu. Jeśli stoisz przed decyzją o stworzeniu nowej strony internetowej dla Twojego obiektu, podejdź do tego kompleksowo. Tak naprawdę na samym początku potrzebny jest dobry plan, stworzenie architektury treści, zdefiniowanie słów kluczowych. Oprawa graficzna i programowanie to dopiero kolejny etap.

Pozycjonowanie strony, czyli skuteczny seo copywriting/content

Pozycja strony internetowej hotelu w Google zależy od ponad 200 czynników rankingowych, a może nawet jest ich więcej, bo tak naprawdę to mała tajemnica Googla. Jednak najważniejszym czynnikiem jest oczywiście słowo pisane: słowa kluczowe (frazy seo), ciekawe treści na podstronach, formatowanie tekstu (nagłówki, odpowiednia ilość tekstu w akapitach), ale też zoptymalizowanie zdjęć pod kątem wielkości i opisu oraz linkowanie wewnętrzne. To oczywiście nie wszystko. Lepsze pozycje mają strony, na których użytkownicy chętniej i dłużej spędzają czas.

Pozycjonowanie tak naprawdę ma bardzo duży wpływ na zwiększenie liczby rezerwacji w obiekcie hotelowym. Słowem klucz jest jednak – skuteczne pozycjonowanie. Dzięki odpowiednim frazom na swoich podstronach, jesteście w stanie dostać się do TOP 50 a nawet na pierwsze pozycje w wyszukiwarce Google. A co to dla Was oznacza? 

Wyobraźcie sobie, że Marek szuka hotelu na romantyczny pobyt w hotelu. Z dużym prawdopodobieństwem wpisuje frazy typu: „weekend w spa dla dwojga” , „3 dniowy pobyt w spa dla dwojga” do tego dopisuje jeszcze miasto lub województwo. Jeśli Twoja strona www, na takie zapytanie pojawi się w TOP 10 Google, to jest bardzo duża szansa, że Marek ją odwiedzi, by zapoznać się z ofertą. A to oznacza, że wypozycjonowana w sposób naturalny podstrona na te frazy, po prostu będzie zarabiać bez konieczności płacenia za reklamy.

Pozycjonowanie to jednak bardzo szeroki temat, dlatego jeśli szukasz specjalisty od seo contentu, który kompleksowo podejdzie do tworzenia treści na stronę www, skontaktuj się z nami. 

Jak zwiększyć obłożenie hotelu za pomocą wizytówki w Google?

Wizytówka hotelu w Google to jedna z pierwszych rzeczy, którą musimy ogarnąć! To takie wirtualne drzwi do Twojego obiektu. Na ścieżce zakupowej gości naturalnie pojawi się myśl, sprawdźmy opinie o hotelu. Najwięcej ich oczywiście goście znajdą w Google lub na Booking.com. Podstawowa zasada prowadzenia wizytówki w Google to odpowiadanie na negatywne opinie, ale również i te pozytywne. Wiemy dobrze, że często na 100 pozytywnych opinii, gdzie goście zachwycają się obiektem trafią się 2-3 totalnie wyrwane z kontekstu z jedną gwiazdką, bez słowa wyjaśnienia itp. Dlatego koniecznie odpowiadajmy na negatywne opinie, bo to one bardzo często brane są pod uwagę przy wyborze hotelu.

To jednak nie wszystko. Zadbajcie o wyczerpujący i ciekawy opis w wizytówce. Dodajcie fotografie. I pamiętajcie, żeby aktualizować zdjęcia i opisy również na OTA, bo to właśnie z nich Google zaciąga je do waszej wizytówki! 

Włączcie opcje odpowiadania na pytania i pamiętajcie też o tym, że wizytówka ma opcję dodawania aktualizacji. Organizujecie imprezy lub wydarzenia, dodajcie o tym informację.

Pozycjonowanie organiczne powinno iść w parze z Google Ads. Dobrze prowadzone kampanie w Google Ads z pewnością przynoszą hotelarzom nowe rezerwacje. Wyłapują tych niezdecydowanych, internautów, którzy już byli na stronie internetowej jednak z jakichś powodów nie złożyli rezerwacji i szukają innej oferty. 

Często słyszę od hotelarzy, że nie prowadzą kampanii ponieważ 4-6 tysięcy miesięcznie na reklamę to zbyt duży wydatek dla nich. Takie kampanie się jednak nie tylko zwracają, co realnie zwiększają obłożenie hotelu. Obok „organic search”, czyli organicznych wyników wyszukiwania, „paid search” czyli płatne wyniki wyszukiwania są najczęstszymi kanałami pozyskiwania ruchu na hotelowej stronie www. Kampanie płatne to również sposób na walczenie z OTA, które pozycjonują się na nazwy własne hoteli.

Social media marketing – sposób na zwiększenie liczby rezerwacji

Obecność w social mediach to podstawa w działaniach promocyjnych hotelu. Facebook, Instagram i TikTok to platformy zwiększające widoczność, ale również i sprzedaż. Ale tak, jak wszystkie inne działania muszą być zaplanowane.

Jeśli prowadzicie większy obiekt koniecznie do zarządzania mediami społecznościowymi powinna być wyznaczona osoba. Układanie kalendarza contentowego, nagrywanie filmów, montowanie rolek, przygotowywanie sesji, obrabianie zdjęć, układanie tekstów, moderowanie rozmów z fanami – to bardzo czasochłonne zajęcia. Jeśli chcecie efektywnie promować się przez social media musicie zatrudnić social media managera, bo to praca czasami nawet na więcej niż 8 godzin dziennie. Podczas podejmowania decyzji zakupowej, media społecznościowe są często odwiedzane przez potencjalnych gości. Często też, to rolki zyskujące popularność są impulsem do podjęcia decyzji o rezerwacji pokoju. 

Warto, by social media manager wspierał się narzędziami ułatwiającymi pracę. Jednym z nich jest NapoleonCat. Bardzo pomocną funkcją jest np. przypisanie recepcji do odpowiadania na pytania związane np. z rezerwacjami. Jak wiemy, nie zawsze osoba od marketingu ma wiedzę na temat dostępności pokoi. Dużym plusem jest również możliwość moderowania wszystkich wiadomości i dyskusji w jednym panelu, bez konieczności przełączania się między platformami społecznościowymi, a to znacznie ułatwia pracę i ją porządkuje. 

Jak zwiększyć liczbę rezerwacji z pomocą revenue management

Czy masz zbudowaną skuteczną strategię cenową w twoim hotelu? Nadal istnieją obiekty, które ceny pokoi aktualizują raz na sezon biorąc pod uwagę ceny u najbliższej konkurencji. Jednak zarządzanie przychodami hotelu, czyli revenue management – to podstawa w każdym obiekcie. Dlatego warto przeszkolić kierownika recepcji lub skorzystać z usług firmy zewnętrznej np. Qualpro, która dostarcza oprogramowanie lub usługi w tym zakresie. Bardzo polecam Wam szkolenia w ramach Akademii Qualpro. Ja brałam udział w szkoleniu prowadzonym przez Ziemowita Szubielskiego. Przygotujcie się na szybkie tempo i dużą dawkę wiedzy. Ziemowit w świetny sposób wyjaśnia podstawy i daje podwaliny do stworzenia planu zarządzania ceną w obiekcie. Jedno z bardziej inspirujących szkoleń, w których brałam udział.

Qualpro wyposaża obiekty hotelowe również w proRMS, czyli oprogramowanie Revenue Management System, które skutecznie optymalizuje przychody. Oferuje również usługę Zdalnego Revenue Manager, czyli profesjonalne wsparcie w sytuacji, gdy hotel nie może zatrudnić osoby z takimi kompetencjami, a chciałyby profesjonalnie, czyli bardziej skutecznie zarządzać polityką cenową. Revenue management pomoże Wam oszczędzić na kosztach prowizji, nie tracić potencjalnych przychodów i optymalnie wykorzystać popyt w danym czasie.

Nie takie OTA straszne jak je malują

Nie da się ukryć, że OTA (Online Travel Agency) czyli Airbnb.com, Agoda.com, Booking.com, Slevomat.cz to marki, które pomagają zwiększyć liczbę rezerwacji w obiekcie. Choć nie w sposób bezpośredni. Osoby z branży narzekają m.in na wysokie prowizje i ciężką komunikację z obsługą tych serwisów. Jednak OTA to również kanał szybkiej promocji i sprzedaży zwłaszcza dla obiektów małych, które nie mają dużych budżetów marketingowych. Cały szkopuł w tym, żeby stworzyć przemyślaną politykę obecności w OTA. W tym także pomoże Wam revenue manager.

Podsumowanie

Promocja i skuteczne działania marketingowe to oczywiście podstawa, ale prawdziwym fundamentem jest wysoki standard obsługi i wyjątkowe doświadczenia z pobytu w hotelu. I tu istotna jest kreatywność, czasami brak schematów i elastyczność, prawdziwa życzliwość i gościnność, której potrzebuje każdy hotelarzy chcący odnieść sukces w branży. Ważne są również szkolenia dla pracowników. Dział sprzedaży i recepcja powinny uczestniczyć w regularnych warsztatach i szkoleniach, np. z komunikacji z trudnym klientem czy asertywności. Edukacja kadry, przełoży się nie tylko na lepszą obsługę gościa, ale również jest ważnym elementem employer brandingu oraz elementem społecznej odpowiedzialności biznesu.

Aby zwiększyć obłożenie hotelu, konieczne jest wdrożenie szeregu skoordynowanych działań. Niezbędna jest przemyślana strategia biznesowa oraz sprzedażowa. Chociaż działania komunikacyjne w Internecie odgrywają kluczową rolę, muszą one współgrać z jakością usług świadczonych w samym obiekcie hotelowym, aby przekładać się na satysfakcję gości.