Czy wiesz, że większość treści, które tworzysz i publikujesz w ramach promocji hotelu, może zniknąć w każdej chwili z internetu? Choć posiadasz konta w mediach społecznościowych, to tak naprawdę, nie masz wpływu na politykę chociażby Facebooka. Dlatego konieczne jest tworzenie własnych mediów. Strona internetowa to oczywiście podstawa, warto również pomyśleć o hotelowych publikacjach drukowanych. Przez własny magazyn w pełni kontrolujesz sposób docierania z przekazem do swojej grupy docelowej i budujesz długofalowe relacje.

 

Za sprawą internetu komunikacja marek z klientami stała się w ostatnim czasie dużo szybsza. Prześcigamy się w pomysłach, jak prowadzić lepiej profil na Facebooku czy konto na Instagramie. Tymczasem badanie IRCentrum.com z października 2018 roku pokazuje, że naszą uwagę przyciągają również formy promocji, które z internetem mają niewiele wspólnego (outdoor – 30%, reklamy w czasopismach – 26%, reklamy w radiu – 22%). Dlatego w strategii marketingowej warto uwzględnić tradycyjne formy komunikacji, jak chociażby własne publikacje drukowane.

 

Dlaczego warto stworzyć hotelowe czasopismo dla gości?

 

Przez ostatnich kilka lat komunikacja w internecie bardzo się zmieniła. Można powiedzieć, że z podlotka zafascynowanego słodkimi kociakami stała się dojrzałą kobietą ceniącą jakość i wartość. Dlatego jeżeli chcemy trafić do gości z naszym przekazem musimy tworzyć przydatny content.

Magazyn zazwyczaj podkreśla prestiż i ekskluzywność hotelu. Wspiera budowanie reputacji oraz elitarności. Odpowiednio przygotowany łączy tematy związane z wartościami bliskimi marce i buduje lojalność wśród gości. Dla czytających jest rozrywką, a dla hotelu kolejnym narzędziem sprzedażowym. Chcesz sprzedać pakiety? Przekonać klientów biznesowych o potencjale hotelu? Zamiast oferty pokaż im magazyn.

 

 

Od czego zacząć prace nad magazynem?

 

Przygotowanie i wydrukowanie magazynu to całkiem spory projekt. Ale do ogarnięcia nawet w kilka tygodni. Od czego zacząć?

1. Jaki jest cel wydania magazynu? Jakie cele biznesowe i wizerunkowe hotel chce osiągnąć? Jakie konkretne oferty sprzedać? Z kim nawiązać współpracę? Magazynu nie robimy po to, żeby cieszył oko. To forma komunikacji, która również powinna przyciągnąć klientów.

2. Określ, kto zajmie się projektem. Czy chcecie zlecicie całość na zewnątrz, czy będziecie współpracować z agencją, ale sami tworzyć teksty, dostarczać materiały zdjęciowe?

3. Dystrybucja i promocja. Już na etapie wizji projektowania magazynu zastanówcie się, jak będzie wyglądać dystrybucja. W jakim okresie magazyn powinien ukazać się, do kogo trafić? Rozłożenie go w hotelowym lobby to ciut za mało. Magazyn drukowany możesz wysłać do zaprzyjaźnionych kawiarni, ośrodków kultury, do klientów biznesowych czy udostępnić na targach ślubnych.

 

Ile kosztuje przygotowanie i druk magazynu?

 

Własny magazyn drukowany winduje komunikację hotelu na wyższy poziom, ale powiedzmy sobie szczerze, do tanich nie należy. Przy magazynie pracuje kilka osób, a na jego finalny kształt mają wpływ artykuły, zdjęcia, skład i papier. Przykładowy koszt przygotowania i druku tysiąca egzemplarzy (36 stron) to kwota ponad 10 tysięcy. Na cenę tę składają się np.:
– stworzenie layoutu i makiety,
– opracowanie tekstów i artykułów,
– zakup zdjęć bądź zorganizowanie sesji fotograficznej,
– skład magazynu i korekta,
– druk,
– dystrybucja.

Mam jednak dobrą informację. Hotel wcale nie musi za to płacić! Jak zmniejszyć koszty magazynu? Nikt nie powiedział, że w hotelowym czasopiśmie nie może być reklam. Wszystko oczywiście w granicach rozsądku. Magazyn ma być wciągającym kanałem komunikacji, a nie przytłaczać reklamami. W każdym razie spróbujcie stworzyć magazyn i pozyskać partnerów, którzy będą chcieli zapłacić Wam za pojawienie się w publikacji. Może salon samochodowy, teatr, galeria handlowa, firma organizująca duży koncert będzie zainteresowana taką formą promocji? Możecie w ten sposób znacznie ograniczyć koszty, a nawet cały projekt stworzyć przy zerowym budżecie.

 

Magazyn dla gości hotelowych

 

O czym warto pamiętać wydając drukowany magazyn

 

Publikacje drukowane to oczywiście bardziej ceniona forma komunikacji, ale dzięki niej można wyróżnić się i budować świadomość hotelowej marki. Ile hoteli wydaje tego typu czasopisma?

1. Jak często trzeba wydawać magazyn? Jeżeli myślisz, że podejmując się stworzenia magazynu, decydujesz się na comiesięczną dyscyplinę jego wydawania, to nic bardziej mylnego. Możesz stworzyć jeden magazyn bądź dwa numery w roku. Za to większą uwagę zwrócić na jakość i styl.

2. Zadbaj o odpowiednią treść, ciekawe wywiady i artykuły. Czy dzięki Twojej publikacji będzie czuł się mądrzejszy a może wprawisz go w dobry nastrój. Podstawową zasadą jest to, że nie tworzysz treści o sobie, ale dla innych. Muszą być wartościowe, pomagać, śmieszyć, sprawić, że gość poczuje się bogatszy o pewną wiedzę, a w konsekwencji zostanie doceniony przez otoczenie. Przekonajcie, więc dyrektora, że wywiadem numeru nie będzie rozmowa z nim, ale np. z artystami z miejskiego teatru.

3. Nie tylko druk. Zrób taki magazyn, by chętnie się nim dzielono w internecie. Możesz wydrukować kilkaset egzemplarzy, a resztę udostępnić w internecie. Idealnie gdyby treści się przenikały. Czyli wywiad można byłoby obejrzeć na stronie www i przeczytać w magazynie.

4. Zrób własną sesję fotograficzną, postaraj się ograniczyć korzystanie z banku zdjęć.

5. Współpracuj przy tworzeniu treści. Być może partnerzy, klienci albo influencer będą zainteresowani napisaniem artykułu, udostępnieniem swoich zdjęć.

 

Drogi Hotelarzu, chętnie pomogę Ci przygotować magazyn. Daj znać! Ja zajmę się resztą 😉

Napisz: magda@markowyhotel.pl odezwij się przez WhatsApp albo LinkedIN!