Już ponad 30 tysięcy lat temu używaliśmy opowieści by lepiej opisać i zrozumieć świat. Od setek lat ludzkość zachwyca się dziełami Szekspira, Goethego, Austen czy Tołstoja. A popkultura upowszechnia znane dobrze historie bohaterów filmów animowanych takich jak Toy Story i Shrek. Najwyższy czas by storytelling stał się szansą na atrakcyjną komunikację i większy zysk dla hotelarzy.
Codziennie jesteśmy bombardowani przez setki informacji. Nie jesteśmy w stanie wszystkiego przetworzyć, dlatego umysł przyzwyczajony do trybu autopilot, wiele rzeczy pomija. Jak w takich okolicznościach zyskać uwagę klienta? Dotrzeć do potencjalnych gości, budować zainteresowanie obiektem?
Plaza Hotel – historia, która przyciąga
The Plaza Hotel, to jeden z najbardziej rozpoznawalnych hoteli na świecie. Noc w apartamencie, w tym pięciogwiazdkowym hotelu, na nowojorskim Manhattanie to wydatek ponad 20 tysięcy złotych. Mimo to niektórzy są w stanie ponosić takie koszty, bo nie kupują tylko noclegu w hotelu, ale związaną z miejscem historię. To tu kręcono sceny do filmów „Kevin sam w Nowym Jorku” (premiera 1992 rok) czy „Bezsenność w Seattle” (1993). A Marlene Dietrich czy The Beatles przechadzali się hotelowymi korytarzami.
Hotel ten przyciąga nie tylko gości, ale również, co oczywiste, inwestorów. W 1988 roku za ponad 400 milionów dolarów (obecnie byłaby to kwota ponad 800 milionów) obiekt kupił Donald Trump. Jak sam stwierdził na łamach „The New York Times” była to absolutnie nieopłacalna inwestycja: „Nie nabyłem budynku, nabyłem arcydzieło – Mona Lisę. Pierwszy raz w moim życiu, świadomie zawarłem umowę, która nie była opłacalna ponieważ mogę nigdy nie usprawiedliwić ceny, którą zapłaciłem i to bez względu na to jak sukcesywna stanie się Plaza”. Po kilku latach Trump musiał złożyć broń, a hotel trafił do portfela kolejnego inwestora.
Bohater w komunikacji marketingowej
Wybierając numer telefonu z reguły wiemy, co chcemy przekazać naszemu rozmówcy. Znamy intencję i cel rozmowy. Podobnie powinno być w komunikacji, którą hotel prowadzi ze swoimi gośćmi. Codzienność jednak pokazuje, że bywa inaczej. Zanim stworzymy strategię komunikacji mamy już skonfigurowane konto na Facebooku lub Instagramie. Tymczasem najważniejsza jest historia, którą chcesz przekazać. Jeżeli nie stworzysz atrakcyjnej opowieści nawet najpopularniejsze narzędzia nie pomogą. Nie zmotywujesz potencjalnego klienta do działania.
Od czego w takim razie zacząć historię? Podstawowym założeniem jest to, że to nie hotel jest bohaterem opowieści, ale gość. Pisałam już o tym, przy okazji tekstu – Czego brakuje w spotach promocyjnych hoteli? Hotel natomiast stawia się w roli przewodnika, który klientowi pomaga.
Donald Miller, autor książki „Model StoryBrand – zbuduj skuteczny przekaz dla swojej marki” twierdzi, że „zapewnienie klientowi głównej roli w naszej opowieści to nie kwestia dobrych manier, ale dobry interes.” Miller proponuje czytelnikom model StoryBrand, który w skrócie wygląda tak: „Bohater, który czegoś pragnie, napotyka PROBLEM, zanim uda mu się osiągnąć cel. Gdy rozpacz głównego bohatera sięga zenitu, do akcji wkracza PRZEWODNIK, dostarcza bohaterowi PLAN oraz WZYWA GO DO DZIAŁANIA. Działanie to zapobiega KATASTROFIE i kończy się SUKCESEM.”
Jeżeli chcesz przejść przez ten schemat, Donald Miller udostępnia bezpłatnie specjalny skrypt. Zerknij na stronę www.mystorybrand.com (THE STORYBRAND ONLINE BRANDSCRIPT).
Oczywiście książka „Model StoryBrand – zbuduj skuteczny przekaz dla swojej marki” bardzo opisowo prowadzi, przez każdy punkt modelu. Dlatego polecam do niej zajrzeć. Zapraszam również do przeczytania kolejnego tekstu o storytellingu – Jak storytelling buduje markę hotelu?
Uwaga! Tak szczęśliwie się złożyło, że mam jeszcze jedną książkę Donalda Millera „Model StoryBrand – zbuduj skuteczny przekaz dla swojej marki” i chętnie oddam ją w dobre ręce! Pierwsza osoba, która prześle na adres magda@markowyhotel.pl poprawną odpowiedź na poniższe pytanie dostanie ode mnie książkę!
W którym roku Trump kupił The Plaza Hotel?
Książka poszła w świat! Dzięki za zainteresowanie!