Promocja i marketing hotelu na 10 różnych sposobów

Promocja i marketing hotelu coraz częściej utożsamiane są głównie z social media i Google Ads. Ale czy słusznie? Czasami zapominamy o tym, że hotele, resorty i pensjonaty możemy reklamować również w inny sposób, realizując niemniej kreatywne pomysły.

Pewnie niejeden social media manager i agencja marketingowa próbowała przekonać Was, do tego, że prowadzenie profili w mediach społecznościowych oraz kampanię reklamowe za pośrednictwem Google to w świecie internetu podstawa. No cóż, tak jest! Ale, czy wysokie pozycje strony internetowej i budowanie społeczności wokół marki w social mediach wystarczą, by przebić się przez gąszcz konkurencji? Promocja i marketing hotelu w szerszym kontekście – jak to ugryźć? Trafiać do gości, którzy niezbyt aktywnie korzystają z internetu? Zaskakiwać sposobem dotarcia? I najważniejsze, nie tylko budować świadomość marki, ale również generować rezerwacje.

W tym tekście przedstawię Wam 10 pomysłów na promocję i marketing hotelu w świecie offline.

1. Strategia marketingowa hotelu

Pomysły na nietypowe działania promocyjne można mnożyć, ale to co najważniejsze i od czego trzeba wyjść to plan komunikacji. To strategia marki powinna być kompasem w wymyślaniu i realizacji nowych pomysłów. Bo czy warto tracić czas na działania, które nie przyniosą efektów bądź trafią do niewłaściwej grupy odbiorców? A co gorsza zaszkodzą wizerunkowi hotelowej marki?

Strategia marki hotelu powinna zawierać w sobie spojrzenie z perspektywy człowieka, rynku, biznesu i mediów. A to już temat na inny artykuł. Jeżeli jednak chcesz, żebym pomogła w stworzeniu strategii komunikacji hotelu, zakładkę kontakt znajdziesz bez problemu 😉

Zobacz również: Mapa Podróży Gościa Hotelowego i jej wpływ na doświadczenia gościa

Zapisz się na newsletter!
W podziękowaniu otrzymasz PDF
👇👇👇
JAK ZWIĘKSZYĆ LICZBĘ REZERWACJI BEZPOŚREDNICH

2. Nietypowa promocja hotelu – loty balonem

Reklama musi przykuwać uwagę i wyróżniać się spośród setek innych. Tak się składa, że po niebie lata niewiele konkurencji, a więc jest to przestrzeń do zagospodarowania. Z jednej strony balony i samoloty na niebie po prostu przykuwają nasz wzrok. Z drugiej strony dla wielu osób lot balonem to spełnienie marzeń. Zatem przelot balonem nad miastem lub okolicą hotelu można potraktować w sposób czysto wizerunkowy. Można też wzloty na uwięzi potraktować jako element eventu organizowanego przez hotel. Wyobraźcie sobie, że macie piękny rozległy teren i podczas dni otwartych dla przyszłych nowożeńców organizujecie dla nich lot balonem! Myślicie, że uzyskacie w ten sposób efekt WOW?

3. Gazetki, publikacje oraz pocztówki hotelowe

Foldery z informacją o zabiegach w hotelowym spa czy karty potraw to dość chętnie wykorzystywana forma hotelowych druków. Cieszy też fakt, że takie druki coraz częściej powstają na papierze z recyklingu, przez co hotel manifestuje swoje proekologiczne podejście do środowiska.

Są też obiekty hotelowe, które przed gorącymi sezonami lub w formie kwartalnej tworzą gazetki i inne obszerne publikacje hotelowe. I w moim odczuciu – choć przyznam jestem tu mało obiektywna, bo w takich formach jestem po prostu zakochana – magazyny hotelowe to ciekawy i ambitny element content marketingu. Element, który można wykorzystać również w świecie online. Ważną częścią całego projektu jest nie tylko stworzenie gazetki (zaplanowanie, napisanie, zrobienie sesji foto), ale również jej dystrybucja. Jeżeli chcemy zwiększyć siłę rażenia, dobrze na etapie planowania contentu i dystrybucji uwzględnić, kto będzie naszym partnerem, gdzie jeszcze możemy stworzyć punkty dystrybucji poza hotelem.
Jak wyglądają prace nad magazynem i koszt przygotowania?

Temat szerzej opisałam tu: Magazyn drukowany – promocja i budowanie świadomości marki hotelu

4. Marketing szeptany, jako element promocji hotelu

Social media i reklama w Google nie wykosiła do końca innych elementów promocji. Co to, to nie! Choć marketing szeptany jest ważnym elementem promocji marki w internecie, to jest on niemniej ważny w świecie offline. Jest nadal wiele biznesów, które klientów pozyskują głównie za sprawą poleceń.
Jak wykorzystać marketing szeptany? Można stworzyć oczywiście system rekomendacji, poleceń lub program lojalnościowy. Można również zadbać i stworzyć wyjątkowe doświadczenia dla gości. Będąc oczarowany miejscem i usługami sam bez żadnej większej zachęty gość będzie mówił o Was dalej.
Wprowadzasz do oferty spa – dendroterapię? Zrób spotkanie dla kilkunastu pań (liderek opinii z okolicy), pokaż im nowy zabieg, zaprezentuj spa i hotel, zorganizuj jogę na świeżym powietrzu, poczęstuj czymś dobrym i wypuść z uśmiechem na twarzach. I niech się dzieje magia marketingu szeptanego.

5. Reklama hotelu w radiu i telewizji

W branży marketingowej dużo się mówi o tym, że telewizja i radio umiera. Nawet CEO Netflixa Reed Hastings zapowiedział, że do 2030 roku telewizja klasyczna umrze. Dla wielu przedsiębiorców jest to więc informacja, że nie warto tam inwestować swoich środków. Jednak, na każde narzędzie mające pomóc w tworzeniu marketingu i promocji hotelu, warto spojrzeć przez pryzmat własnego obiektu, otoczenia i grupy odbiorców. Bo być może reklama w radio o zasięgu lokalnym ułatwi Ci sprzedaż balu karnawałowego, kolacji walentynkowej, koncertu lub kabaretu. Nie przekreślaj więc z góry, tylko testuj.

Na Wirtualnemedia.pl możemy przeczytać z kolei wypowiedź Jakob Nielsen, CEO Finecast: Telewizja nie umiera, ale się zmienia i staje się coraz bardziej skomplikowana. W ostatnich latach konsumenci oglądają więcej telewizji, ale robią to inaczej.

6. Promocja i marketing hotelu a ginekolog

Liderzy opinii w dzisiejszy czasach coraz częściej kojarzą nam się z influencerami i VIPami z ogromnymi zasięgami w social mediach. Ale nie zapominajmy o tym, że w budowaniu świadomości marki oraz w sprzedaży mogą pomóc też inni: salony fryzjerskie, przychodnie a nawet ginekolodzy. Poruszałam ten temat już na łamach magazynu Biznes Hotel, więc tu tylko wspomnę. W Holandii dość popularna jest współpraca na linii hotel – ginekolog. Jeszcze przed rozwiązaniem, pary dostają wyprawkę, w której bardzo często oprócz smoczków i pampersów jest voucher na pakiet babymoon do wykorzystania w hotelu. No cóż, w Polsce zazwyczaj wyprawki wręczane są w szpitalach po porodzie, ale być może warto nawiązać współpracę z prywatnymi klinikami? Widzę tu duże pole do popisu szczególnie dla grup hotelowych, które mają większy zasięg.

promocja-i-marketing-hotelu

7. Showroom, targi i konferencje, czyli marketing bezpośredni

Idź tam, gdzie są lub bywają Twoi goście. Promocja i marketing hotelu w znacznej mierze opiera się na kontaktach bezpośrednich. Dlatego warto wybrać się na kameralne spotkanie w showroomach. Tam przy lampce wina, dźwiękach instrumentów smyczkowych, podziwiając kolekcje biżuterii lub strojów, z powodzeniem możemy natknąć się na panie spragnione odpoczynku w spa.
Z tego samego powodu nie warto rezygnować z udziału w targach i konferencjach, bo tam również możesz znaleźć osoby, które będą zainteresowane Twoim obiektem i ofertą.

8. Sponsoring jako sposób promocji hotelu

Jak często zdarzają Ci się zapytania o to, czy Twój hotel może zostać sponsorem jakiejś akcji charytatywnej, maratonu czy balu dla dzieci? A jak często, to Ty szukałeś miejsc, w których możesz się pokazać właśnie dzięki temu, że zostaniesz sponsorem wydarzenia? Pamiętaj, dobieraj akcje i wydarzenia zgodnie z tym, co podpowiada Twoja hotelowa strategia marki, a dzięki temu skoncentrujesz swój budżet i działania w odpowiednim miejscu.

9. Outdoor cooking, czyli gotowanie na świeżym powietrzu

To kolejny sposób z serii wyjdź do ludzi. Oczywiście, mając piękne wnętrza, chcemy zwabić gości do hotelowej restauracji, ale można wędkę z przynętą zarzucić i nieco dalej od murów hotelu. Gotowanie pod chmurką, rozstawianie foodtrucków, a nawet wspólne mini warsztaty kulinarne, miejmy nadzieję, że w czasach po pandemii znów cieszyć się będą powodzeniem.

10. Murale zamiast billboardów

Street art to reklama przyszłości. Zamiast billboardów, które też są coraz częściej niezauważane przez odbiorców, a o ich wątpliwej estetyce mówi się od dłuższego czasu – warto rozważyć bardziej kreatywny sposób. Choć dodać trzeba, że niełatwy. Mural wymaga współpracy z artystą, który ma swoją wizję. Nie może być powieleniem banneru reklamowego. A jako że na dłużej zapisze się w przestrzeni miejskiej jako element popkultury, powinien stanowić ozdobę i urozmaicenie architektury. Czasami będzie potrzebna zgoda konserwatora zabytków, rady osiedla bądź w zamian za długoletnią możliwość ekspozycji wsparcie w ociepleniu budynku, na którym pojawić ma się mural.

Ciekawą formą realizacji jest mural stworzony przez CUKIN ART w Hotelu Szafir. Jak mówi właścicielka hotelu, Ania Pestilenz: „Cukin ART tworzy piękne murale, jest też twórcą skrzydeł dla fundacji Martyny Wojciechowskiej. Ja określiłam kolorystykę, a reszta to pomysł artysty. Uwielbiam je! Mamy pod hotelem kolejki do zdjęć. Oczywiście nie wszyscy nas oznaczą #hotelszafir i #cukin_art, ale ważne, by o tym mówili, by zamieszczali na kontach i by te skrzydła dawały im MOC!”

Oto całe połączenie artystycznej idei z niecodziennym sposobem na promocję!

Podsumowanie:

Promocja i marketing hotelu dzięki niestandardowym działom w świecie offline może być jeszcze bardziej urozmaicona. Dlatego warto pamiętać o tym, że działania marketingowe nie opierają się jedynie na internecie i są też inne, choć nie rzadko trudniejsze do realizacji sposoby, na to, by przykuć uwagę odbiorcy.

🚀🚀🚀Zastanawiasz się, jakie narzędzia marketingowe wprowadzić w swoim obiekcie? Potrzebujesz pomocy w planowaniu komunikacji z gościem?

Umów się ze mną na 15-minutową rozmowę wstępną!

Napisz magda@markowyhotel.pl

Nazywam się Magda Fularska-Pacholczak i od ponad 15 lat zajmuję się komunikacją marketingową. Pomagam firmom zaplanować strategię i dobrać takie narzędzia komunikacyjne, które przełożą się na ich wzrost. 👍

🎯 Tworzyłam komunikację dla firm z sektora AGD, galerii handlowych, e-commerce, portali noclegowych oraz oczywiście branży HoReCa.

Cenię prostotę, dzięki której najłatwiej poznać złożoność wielu problemów. Na co dzień praktykuję pracę z głosem i ciałem metodą Lowena.

Jak się ze mną współpracuje?

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Pani Magda realizowała dla mnie trzy przedsięwzięcia, większe i mniejsze, a do każdego z nich podchodziła bardzo indywidualnie i perfekcyjnie. Po wspólnych ustaleniach sama zajęła się wszystkimi sprawami, nawet tymi drobnymi, a ja otrzymywałem tylko na e-maila tematy do akceptacji i ewentualne zmiany.
Pani Magda potrafi dobrze doradzić, potrafi dobrze słuchać, dzięki czemu trafia w samo sedno i perfekcyjnie wykonuje projekt. Takich ludzi potrzeba nam zdecydowanie więcej, dzięki którym możemy realizować duże przedsięwzięcia. Polecam, polecam, polecam!

Norbert Pijarski
przedsiębiorca, hotelarz, właściciel portali noclegowych

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Magdę poznałam w hotelu, w którym pracowałam i dla którego ona pracowała. Obszar mojej pracy łączył się w jakiejś części również z działaniami i obowiązkami Magdy.
Magda jest osobą, z której doświadczenia zawodowego warto korzystać. Cenną jej zaletą jest to, że przy każdym projekcie słucha ludzi, ich pomysłów, propozycji a przy tym wykazuje spokój i bardzo dużą cierpliwość. Spędzałyśmy dużo czasu zawodowego ze sobą i mogę powiedzieć, że z uwagi na jej cechy charakteru należy do tych osób, których ostatnimi czasy rzadko się spotyka na polu zawodowym, ponieważ nie jest zapędzona i chaotyczna w działaniu, wszystko co robi jest od początku do końca spójne i przemyślane.
Z Magdą konsultowałam również działania marketingowe w ramach mojego sklepu internetowego.
Nasza współpraca zakończyła się bardzo dobrą znajomością również prywatną, która trwa po dziś dzień
.

Sylwia,
współwłaścicielka Ekotegesy.pl

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Świetne podejście do klienta, pełna responsywność i profesjonalizm, super merytoryczne teksty. Polecam, polecam, polecam!

Iwona Polak, NapoleonCat

promocja-i-marketing-hotelu

promocja-i-marketing-hotelu