Turystyka w znanej nam formie umarła. Po zakończeniu tego koszmaru trzeba będzie wymyślić cały produkt turystyczny od początku. – napisała w mediach społecznościowych Marta znana jako „Specjalistka od wakacji” odnosząc się do światowego kryzysu wywołanego przez pandemię koronawirusa SARS-CoV-2. W dotąd uporządkowanym i w stosunkowo przewidywalnym świecie nastąpiła niepewność, z którą wszyscy się mierzymy. Jak będzie wyglądać świat za rok? Jak będzie wyglądać hotelarstwo, gastronomia, rynek usług turystycznych? Jak prowadzić działania marketingowe w dobie kryzysu? 

 
Obecnie jesteśmy w sytuacji, gdzie dla bezpieczeństwa wiele hoteli i pensjonatów zamknęło swoje drzwi dla gości. Przed dyrekcją sporo wyzwań i trudnych rozmów z pracownikami, kontrahentami i klientami.
 
Co w takiej sytuacji ma robić osoba odpowiedzialna za marketing w hotelu? Bieżąca praca i projekty wstrzymane. Jak wykorzystać ten czas i konstruktywnie go spożytkować?
 

1. Przemodelowanie bieżącej komunikacji w social mediach to podstawa.

 
Jeżeli mieliście zaplanowane posty na social media do końca miesiąca – zapomnijcie o nich. Wszyscy znaleźliśmy się w nowej sytuacji. O czym teraz mówimy i myślimy? Z czym mamy problemy? Jednym słowem, o czym myślą ludzie i o czym z nimi rozmawiać?
 
Kilka pomysłów na tematy postów w social mediach:
 
– Specjalistka w SPA może przygotować prosty przepis na środek odkażający dłonie z aloesem, a może przedstawić sposób na maseczkę na dłonie, które wysychają na potęgę.
– Jak wzmocnić odporność? Przepis na koktajl, którego mogą spróbować goście w hotelu.
– Fitness LIVE. Jeżeli to tylko możliwe, poproście instruktora personalnego o poprowadzenie krótkich ćwiczeń.
– Pomysły na kreatywną zabawę z dziećmi.
– Jeżeli macie biblioteczkę w hotelu to polećcie ciekawe książki do czytania


 
– Pokażcie, jak zmienia się przyroda w waszym obiekcie. Zieleń, kwiaty, śpiew ptaków. To zawsze odpręża. Nawet jak jesteśmy zmuszeni siedzieć w domu.
– Zaplanujcie LIVE na Instagramie i na Facebooku. Zaproście internautów, fanów, swoich gości na warsztaty tworzenia baranków wielkanocnych, robienia pisanek, dekoracji świątecznych.
– Stwórzcie QUIZ o swoim hotelu.
– Przede wszystkim informujcie o bieżącej sytuacji, nie uciekajcie na czas kryzysu z mediów społecznościowych.

Czytaj też: Milenials – 7 podpowiedzi, które ułatwią komunikację z gościem hotelu
 

2. Content is a king, czyli marketing treści w czasie kryzysu.

 
Twórz content, czyli rób rzeczy, które się nie zdezaktualizują a mają duży wpływ chociażby na pozycjonowanie hotelowej strony internetowej. Piszmy więc teksty na blog, uzupełniajmy zakładki na stronie internetowej, stwórzmy przewodnik po obiekcie dla gości, sprawdźmy czy w informatorze nie ma nieaktualnych informacji, a może napiszcie go od nowa?
 
Content marketing to nie tylko pisanie tekstów na hotelowy blog. Do treści copywriterskich warto dodać zdjęcia (unikajmy tych ze stocka) i infografiki. Graficzną wizualizację np. statystyk możesz w dość prosty sposób zrobić w narzędziu Canva.
 
Jeżeli Twój hotel znajduje się w mieście uzdrowiskowym możesz stworzyć e-book „Najpiękniejsze polskie uzdrowiska”. Postaraj się, treść którą tworzysz wykorzystać na wiele sposobów. Na podstawie e-booka napisz tekst typu „TOP 10 najpiękniejszych polskich uzdrowisk”. Nagraj vlog bądź wideo w tym samym temacie. I co ważne, pamiętaj o odpowiedniej dystrybucji treści. Wyślij newsletter, stwórz post na Facebooku, zrób instastories, możesz użyć reklam Google Ads.
 
Po co to wszystko? Chcemy w ten sposób przyciągnąć gościa wartościową treścią na stronę internetową hotelu. Mówiąc jeszcze inaczej. Wyobraź sobie, że masz słabą odporność i szukasz uzdrowiska w Polsce. Na tym etapie internauta może jeszcze nie znać twojego hotelu. Myśl, która mu przyświeca to pragnienie bycia zdrowym. Z tą intencją przeczesuje internet i trafia na e-booka, później z dużym prawdopodobieństwem przegląda stronę internetową w poszukiwaniu oferty i pakietów, które oferuje hotel.
 
Jeżeli myślisz, że to bez sensu, bo w dobie COVID-19 nikt nie myśli o wyjeździe do uzdrowiska, to pamiętaj każda treść, która znajdzie się w internecie musi mieć czas na wypozycjonowanie się. Potrzeba czasami tygodni bądź miesięcy. Dlatego, już teraz, jeżeli dysponujesz czasem, zadbaj o content marketing. Nie zawsze marketing treści musisz tworzyć sam. Być może twój pracownik może wypowiedzieć się gościnnie w podcaście albo w wywiadzie dla influencera.
 
Czytaj też: Magazyn drukowany – promocja i budowanie świadomości marki hotelu

Zobacz: Content marketing – skuteczny marketing treści dla hotelu
 

3. Zweryfikuj swoje działania marketingowe.

 
Przejrzyj raporty od firm partnerskich, zajrzyj na Google Analytics i dowiedz się, czegoś więcej na temat użytkowników strony. Ile ruchu masz z urządzeń mobilnych? W jakiej grupie wiekowej są internauci odwiedzający stronę hotelu? Czy teksty, które są na stronie www są do dopasowane do odbiorców?
Mówi się, że pierwszy krok w działaniach marketingowych to krok wstecz, dlatego zanim zaczniesz planować, sprawdź co do tej pory działało, spójrz raz jeszcze na analizę SWOT, co zmieniło się od czasu, gdy robiłeś ją pierwszy raz?

Czytaj też: Zaplanuj lojalność gościa za pomocą Mapy Podróży Gościa Hotelowego

Zobacz: Jak stworzyć personę i określić grupy gości hotelowych?
 

4. Zaplanuj pakiety i ich komunikację na długi weekend czerwcowy, wakacje i jesień.

 
Stwórz harmonogram, kilka tekstów w zależności od kanałów, którymi będziesz je dystrybuować (strona internetowa, media społecznościowe, newsletter, plakaty i ulotki). Rozpisz etapy promocji. Zastanów się, jak promować i sprzedawać, w czasie, w którym twój budżet na reklamę będzie prawdopodobnie uszczuplony. Może warto skorzystać z pomocy znajomych influencerów i zaprosić ich do programu partnerskiego? W zamian za polecenia twoich pakietów dostaną prowizję od każdej rezerwacji.

Czytaj też: Hotel na Instagramie i współpraca z influencerem – jak sprzedawać przez social media

Zobacz: Jak wybrać influencera do współpracy z hotelem?
 

5. Płatne kampania reklamowe na Facebooku, Instagramie i w Google – czy warto prowadzić je w czasie zamknięcia hotelu?

 
Pytanie o to, czy sprzedawać usługi w czasie koronawirusa?

Wydaje się, że warto reklamować okres wakacyjny, jednak, w naszych reklamach warto podkreślać elastyczną politykę anulacji rezerwacji z możliwością zmiany terminu. [1] (Zapoznajcie się z dobrymi praktykami na czas kryzysu, które stworzyła Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego.)
To ważny komunikat, który w tym momencie może w ogóle decydować o tym, czy ktoś kliknie na reklamę i przejdzie na stronę.
 

6. Komunikacja recepcja – gość.

 
Wyobraź sobie pierwszy dzień startu hotelu. Co wówczas się dzieje? Być może hotel będzie mógł ruszyć przed długim weekendem czerwcowym. Czy zdecydujesz się na sprzedaż pakietów na ostatnią chwilę? Jeżeli tak, to całkiem rozsądnie będzie w pierwszej kolejności skontaktować się ze stałymi gośćmi telefonicznie bądź mejlowo. Przedstawić ofertę i rozwiać wątpliwości co do przebywania w twoim obiekcie. Dlatego warto już teraz rozpisać scenariusz ewentualnej rozmowy dla recepcji.
 

7. Komunikacja z gościem hotelowym po lockdownie (aktualizacja 30.05)

 

Dwa miesiące od rozpoczęcia narodowej kwarantanny, wiemy już jak zmieniły się nastroje zakupowe i potrzeby Polaków. Natalia Hatalska wraz z zespołem Infuture Institute przygotowała raport “RENEWED REALITY Jak reagować na zmiany wywołane pandemią koronawirusa?”.

I tak, przeczytamy w nim, że lokalność to nowy trend, z którego korzystają Polacy. Lęki przed podróżowaniem, i przebywaniem w większych grupach, a u niektórych osób również potrzeba oszczędzania prowadzą do tego, że rzadziej myślimy o dalekich podróżach, odkrywając na nowo małe ojczyzny.
 

„[…] udział w lokalnych wycieczkach oraz docenienie lokalnych atrakcji w dużym lub bardzo dużym stopniu deklaruje 30% ankietowanych. Lokalność może być rozumiana w dwóch kategoriach – urban i rural. Urban, to nowy sposób spędzania czasu w miastach (np. lokalne łaźnie lub restauracje ze zdrowym, sezonowym menu). Z kolei obszar rural to próba odkrywania najbliższej okolicy na nowo.” – czytamy w raporcie.

 
Wydaje się więc, że na trend lokalność nie trzeba patrzeć wyłącznie w kategorii ekonomicznej podróży z plecakami, termosem i kanapkami w ręku. Być może Polacy będą szukać hoteli i obiektów noclegowych, w swojej najbliższej okolicy. Jednocześnie zwracając uwagę na ofertę wellness i spa oraz dobrą kuchnię.

Może to czas, by stworzyć specjalną ofertą pobytową dla lokalsów?
Pamiętajmy, że projektując komunikaty do potencjalnych gości, warto podkreślać, jakie standardy bezpieczeństwa epidemiologiczno-sanitarnego spełniacie. To teraz bardzo istotna kwestia, która może nawet decydować, o tym, czy obiekt znajdzie się w kręgu zainteresowań gościa.

Do tego istotne jest, aby oferty, przepisy i komunikaty konstruować w przystępny i czytelny sposób. Jeżeli potrzebujesz pomocy w tym zakresie napisz magda@markowyhotel.pl

 

Źródło:
[1] https://www.waszaturystyka.pl/ighp-rekomenduje-hotelarzom-dobre-praktyki-na-czas-kryzysu-koronawirusa/

[2] http://infuture.institute/raporty/renewed-reality/